Per Carlota Petit

Presentant “Mil brujas” a la llibreria Gigamesh

 

L’editorial Serendipia està fent una feina increïble de difondre el còmic 1000 Brujas i fer volar a més de 30 bruixes que hi hem participat arreu de l’estat presentant el missatge i l’art que hi ha.

presentació un món art brut

Un dels molts events que estan organitzant va ser el dimecres 21/9/2022 on la Montse Mazoriaga i jo vam fer una xerrada i signatures a la llibreria Gigamesh de Barcelona. Pels que no coneixeu aquest món o us hi esteu endinsant Gigamesh és una de les botigues de còmic de referència.  Ens van rebre molt bé, van ser molt amables i vam estar molt còmodes.

institut salvador espriu

Va ser una estona distesa en que vam comentar la màgia d’unir tantes històries diferents (d’estil, de context i de gènere) però a la vegada totes unides pels conceptes “memòria”, “herència” i “col·lectivitat”. I així ha sortit un llibre molt empoderador i realista, però esperançador.

Amb la Montse la vam fer petar molt un parell de dies abans quan ens vam conèixer: les inseguretats de les artistes, els nostres camins i projectes, coneixences… Em va fer mooooolta enveja quan m’explicava que vivia en una caseta enmig del bosc…

Per cert, a la presentació vam destacar el petit detall, però molt important, d’estar en una presentació de còmic amb DUES DONES, i és que les dones també “fem coses” en el món de còmic, i cada vegada més. Endavant!

Per cert, aquí teniu l’enllaç de la xerrada, que es va poder veure en streaming.

Y además, han creado mundos muy diversos y creativos tocando distintos géneros:

  • En un caso, la dragona está embarazada. Esto nos llevó a ver que en la mayoría de casos los personajes deciden atacar y matar antes de conocer al ser extraño y amenazador. Decidimos que preguntar y conocer antes de atacar era una buena opción. Por cierto. el dragón fue sustituido por un gato gigante, una avestruz, muchos dragones, un robot, un monstruo, el demonio…
  • Hubo una historia de terror, donde la reina parece un demonio que mata…
  • También de fantasía, con muchos dragones, con avestruces, ¡una gigante!
  • De ciencia ficción, con terremotos (aunque al final vieron que se entendía mejor con unos rayos que llevaban a los protagonistas por unos túneles etc…), videojuegos que toman vida propia.

Ya tenían la parte más importante, la idea y la estructura. A partir de ahí, cada grupo interpretaba la historia de otro grupo y fuimos viendo que en la mayoría faltaban:

  • Planos medios para ver las expresiones y no repetir escenas.
  • Los textos más grandes (“¡El cómic es dibujo y texto! Debemos facilitar su lectura”) y bocadillos con espacio (“Es que no nos cabe.” “Eh, que sois vosotros quien decide, así que podéis hacer los cuerpos más pequeños, o un plano detalle y queda mucho espacio. Vosotros organizáis cada viñeta”).
  • Es curioso cómo en todos los casos los personajes se matan, hablan, se asustan,…siempre mirando a la cámara, nunca se miran. Lo comprobamos in situ, nos matamos, asustamos, nos explicamos cosas allí mismo en directo y comprobamos que había que dibujarlos de perfil (“Es cuestión de poner la nariz a un lado en vez de en medio de la cara”) .
  • Y algo muy difícil: la narrativa y su lógica. “¿Por qué gritan Ooooh?” “¿Por qué hay un terremoto” “Y no lo notan los de enfrente? ¿De dónde viene?” “Es que se abren unos agujeros del suelo y se llevan a los protagonistas…” “Pues todo esto debemos verlo. ¿Es importante lo que ocurre en la pantalla de cine?” “No” “Pues la pantalla puede estar al final en pequeño sólo para que se vea que están dentro del cine”.

 Nos pasaron dos horas en un suspiro, entre preguntas, hipótesis, nuevas ideas y resolviendo cuestiones técnicas. El proceso estaba en marcha para terminar unas historias fantásticas.

descans del taller de còmic amb aula buida

Ahora tocaba ir al patio a descansar de tanto trabajo realizado. Creativo, exigente, que pedía de su imaginario. Y yo me quedé un momento acabando de gozar todo lo que habíamos vivido.

els esbossos a la pissarra del taller de còmic

El aula estaba vacía, pero todavía resonaban las ideas y emociones. Y algunos de los esbozos que fuimos experimentando en la pizarra como opciones a lo que podía mejorarse. Para mí es el mejor aprendizaje: por un lado, que siempre hay nuevas posibilidades para contar la misma historia, y por otro, que una idea necesita reposo y asegurarse de que las personas de fuera lo entienden (a pesar de que cada una hará su interpretación evidentemente).

 Gracias a Lidia, Helena y Mònica por esta nueva oportunidad de conversar y crear a través del cómic.

Altres /Otros…

Crear còmics per canviar estereotips

Crear còmics per canviar estereotips

CREAR còmics per CANVIAR estereotipsAmb aquest títol vaig compartir un taller que em van proposar fer a l’escola Purificació Salas de St Quirze del Vallès. Es tractava d’acompanyar les 26 nenes i nens de 5è de primària en el projecte de St Jordi que consistia en crear...

read more
Divulgació del còmic en joves

Divulgació del còmic en joves

La divulgació del còmic en joves. Un camí de descoberta.M’agrada compartir i aprendre. I ho faig sempre que puc: dibuixant (és un viatge perfecte per descobrir (-me)), publicant (em connecta amb la gent), fent els videopodcasts (és molt enriquidor),... I divulgant el...

read more